Skip to content
Home » Blog » Police Clearance for Spain Visa Application

Police Clearance for Spain Visa Application

  • by

Police Clearance for Spain Visa from Bangladesh

Information you may find useful:
There are many formalities for studying or going abroad. From getting educational, civil or business documents attested by foreign ministry to police clearance many more things have to be done. Here I am writing only to clarify issue of police clearance for Spanish visa from Bangladesh. The format procedure for police clearance is exactly same for all countries except Spain. You can apply online or apply directly at police station. Along with this, as necessary documents, attested copy of passport copy of bank challan will be required which can be done at any branch of Bangladesh Bank or Sonali Bank. However, police clearance format is different for Spain. It is slightly larger in size has photograph of applicant. For that, you have to submit a handwritten application for police clearance to Home Secretary along with necessary documents, self-attested photo bank statement copy. You have to submit your application form to Ex-Bangladesh (Bohirgaman) Branch-3 of Ministry of Home Affairs. Then your application from Ministry of Home Affairs will go to DMP, from DMP to local police station, then everything is general process.
Note that police clearance process is different only for Spain. As this is a manual process, try to get all updates yourself. Because this application takes more time. Online application papers can be seen where they are at moment, but not in Spain. So you have to go search for yourself.

তথ্য আপনার দরকারী হতে পারে:
পড়াশোনা বা বিদেশে যাওয়ার অনেক আনুষ্ঠানিকতা আছে। শিক্ষাগত, নাগরিক বা ব্যবসায়িক নথি পররাষ্ট্র মন্ত্রণালয় থেকে সত্যায়িত করা থেকে শুরু করে পুলিশ ক্লিয়ারেন্স এবং আরও অনেক কিছু করতে হবে। এখানে আমি শুধু বাংলাদেশ থেকে স্প্যানিশ ভিসার জন্য পুলিশ ক্লিয়ারেন্সের বিষয়টি স্পষ্ট করার জন্য লিখছি। পুলিশ ক্লিয়ারেন্সের ফরম্যাট এবং পদ্ধতি স্পেন ছাড়া সব দেশের জন্য হুবহু একই। আপনি অনলাইনে আবেদন করতে পারেন বা সরাসরি থানায় আবেদন করতে পারেন। এর সাথে প্রয়োজনীয় কাগজপত্র, পাসপোর্টের সত্যায়িত কপি এবং ব্যাংক চালানের কপি লাগবে যা বাংলাদেশ ব্যাংক বা সোনালী ব্যাংকের যেকোনো শাখায় করা যেতে পারে। তবে স্পেনের জন্য পুলিশ ক্লিয়ারেন্স ফরম্যাট ভিন্ন। এটি আকারে কিছুটা বড় এবং এতে আবেদনকারীর ছবি রয়েছে। এর জন্য, আপনাকে প্রয়োজনীয় নথি, স্ব-প্রত্যয়িত ছবি এবং ব্যাঙ্ক স্টেটমেন্টের অনুলিপি সহ স্বরাষ্ট্র সচিবের কাছে পুলিশ ক্লিয়ারেন্সের জন্য একটি হাতে লেখা আবেদন জমা দিতে হবে। আপনাকে স্বরাষ্ট্র মন্ত্রণালয়ের বহিরাগমন শাখা-৩-এ আপনার আবেদনপত্র জমা দিতে হবে। তারপর স্বরাষ্ট্র মন্ত্রণালয় থেকে আপনার আবেদন ডিএমপিতে যাবে, ডিএমপি থেকে স্থানীয় থানায়, তারপর সবকিছু সাধারণ প্রক্রিয়া।
উল্লেখ্য যে পুলিশ ক্লিয়ারেন্স প্রক্রিয়া শুধুমাত্র স্পেনের জন্য আলাদা। যেহেতু এটি একটি ম্যানুয়াল প্রক্রিয়া, তাই নিজেই সমস্ত আপডেট পেতে চেষ্টা করুন৷ কারণ এই অ্যাপ্লিকেশনটি একটু বেশি সময় নেয়। অনলাইনে আবেদনের কাগজপত্র দেখা যায় সেটি এই মুহূর্তে কোথায় আছে কিন্তু স্পেনের ক্ষেত্রে এটি হয় না।

Leave a Reply

Your email address will not be published.

× How can I help you?